FAQ

Veelgestelde vragen

Gerben als:

presentator/dagvoorzitter

Wat voor events heeft Gerben van Driel in het verleden gedaan?

Recentelijk deed hij events over:

  • de stand van zaken op de financiele markten, voor Optimix en Rabobank
  • de invloed van Technologie op Werk, voor beroepsvereniging Noloc
  • vastgoedfinancieringen en kansen op de vastgoedmarkt, voor Handelsbanken
  • de lancering van een nieuwe ‘Brand Story’ voor Bostik
  • de Mediareputatie van Shell, voor Shell
  • de stand van zaken in de Apotheekwereld, voor Pluripharma
  • studentenhuisvesting, voor Kences.

Wat voor type dagvoorzitter/presentator is Gerben van Driel?

De beste impressie: bekijk één van de video’s op mijn website!

 

Wat hij belangrijk vind is dat:

  • sprekers zich op hun gemak voelen en daarmee zich durven uitspreken;
  • dat er een goede uitwisseling van ideeën ontstaat;
  • dat het leuk is om naar te kijken;
  • dat het inhoudelijk goed is als het moet, is maar ook leuk, grappig of luchtig waar het kan;
  • en dat het publiek of de kijker maximaal geprikkeld wordt.

Wat kost Gerben van Driel als dagvoorzitter/presentator?

Dat hangt helemaal af van het type event, de opdrachtgever en wat je van hem verwacht. Neem contact op en informeer naar de mogelijkheden!

Hoe wordt je TV-presentator?

Dat is een lastige vraag! Dat kan op veel verschillende manieren. Mijn ervaring: niet alleen maar praten over je ambitie, maar het vooral gaan doen. Ga een opleiding Journalistiek volgen, probeer bij de lokale TV aan de slag te gaan, start een YouTube-kanaal of stap het (amateur)toneel op en ga zoveel mogelijk meters maken.

 

Wees bereid om hard te werken voor weinig geld. Zet door. En dan moet vervolgens blijken of het voor je is weggelegd. Je hebt ook geluk nodig, de juiste ontmoeting met de juiste mensen op het juiste moment. Die het in je zien zitten en je een kans geven! Maar die kans komt nooit als je niet aan de gang gaat. Tot slot: heb de juiste motivatie. Als je teveel uitstraalt dat het je alleen gaat om ‘beroemd worden en geld verdienen’ dan knappen de meeste mensen daarop af.

Gerben als:

Communicatietrainer

Is Gerben van Driel een gediplomeerd trainer?

Ja! Want iemand iets leren is een vak apart. Daarom volgde hij een professionele trainersopleiding én de opleiding tot professioneel presentatiecoach. En schoolt hij zich regelmatig bij. Hij zit in een netwerk van professionele trainers met wie hij regelmatig samenwerkt. Daarin leert hij dus ook van collega-trainers. En dat zet hij dan weer in bij zijn klanten.

Waarom is Gerben van Driel communicatietrainer geworden?

Hij werkte bij TV. Daar draait alles om effectieve communicatie. De kijker heeft namelijk geen geduld. Als je de kijker niet direct weet te boeien, dan zapt de kijker weg.

 

Je leert dus als geen ander om dat wat je te zeggen hebt zó te verwoorden dat het maximaal prikkelt.

 

Vergelijk dat met de gemiddelde presentatie van iemand in het bedrijfsleven…Die zijn niet altijd even inspirerend, zullen we maar zeggen :).

 

Waarom is dat een probleem?

 

Nou, als je wat wil bereiken, dan zul je in staat moeten zijn om jouw idee of analyse zò over het voetlicht te brengen dat iemand anders luistert, snapt wat je bedoeld en geïnspireerd wordt door jouw verhaal.

 

De kwaliteit van je presentatie bepaalt dus in belangrijke mate of je slaagt of faalt.

 

Hij wil dat goede ideeën gehoord worden. En dat mensen slagen. Hij kan daarbij helpen. Daarom is hij communicatietrainer geworden.

Hoe helpt de TV-ervaring van Gerben van Driel om mensen uit het bedrijfsleven effectiever te laten communiceren?

Gerben heeft 10 jaar televisieprogramma’s gemaakt. Wat je als TV-maker in essentie doet: een overvloed aan informatie terugbrengen tot de essentie. En dat zodanig structureren dat het een logisch en boeiend verhaal wordt om naar te kijken en te luisteren.

 

Veel mensen in het bedrijfsleven beheersen dat totaal niet. En dat zie je bij lange presentaties met bomvolle Powerpoint-slides.

 

Met zijn unieke combinatie van ervaring in het bedrijfsleven + ervaring als programmamaker bij TV + ervaring als TV-presentator + wetenschappelijk kennis over hoe communicatie werkt in ons brein kan hij als geen ander helpen om mensen effectiever te laten communiceren

Waar draait het om in de communicatietrainingen van Gerben van Driel?

Voor hem is het verhaal, de inhoud van je presentatie, de basis. Het draait bij hem niet om presentatietechnieken (wat dat dan ook moge zijn).

 

Zijn filosofie is dat als die inhoud stevig staat, jij autaomatisch ook stevig staat. En dat als jij overtuigd bent van wat jij wil overbrengen, je automatisch ook over kómt.

 

Mocht de inhoud staan, maar jij nog niet, pas dàn gaat hij het hebben over hoé je presenteert.

Hoe zien de trainingen van Gerben van Driel er uit?

Dat hangt natuurlijk af van de behoefte van de klant. Maar wat Gerben betreft is een goede training:

  • Praktijkgericht: dat betekent dat deelnemers werken met hun eigen onderwerpen. En zoveel mogelijk oefenen;
  • Inspirerend: deelnemers leren niet alleen wàt ze moeten doen maar ook waaròm dat zo werkt en wat ze ermee kunnen bereiken;
  • Divers: een training is altijd een combinatie van werkvormen, tegemoetkomend aan verschillende leerstijlen;
  • Leuk: leren moet wat hem betreft ook leuk zijn.

Aan wie geeft Gerben van Driel communicatietraining?

Vooral aan mensen in het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld consultants. Of mensen van grote bedrijven. Zowel nationaal als internationaal. Denk aan bedrijven als ABN Amro, Danone, Tommy Hillfiger/Calvin Klein, Achmea en PostNL.

Over:

Gerben van Driel

Over welke onderwerpen spreekt Gerben van Driel?

Hij was ooit bankier. Maar werd vervolgens TV-maker en -presentator. Dus kan hij spreken over: Hoe werkt dat eigenlijk: je hart volgen? Waarom zou je hier bijvoorbeeld wél aan moeten beginnen? Ook al lijkt het misschien kansloos…

 

Daarnaast is hij expert op het gebied van Storytelling. Als TV-maker en -presentator is hij al ruim 10 jaar lang professioneel storyteller. Daarbij verdiepte hij zich in de wetenschap achter storytelling. Hoe werkt dat in ons brein?

 

Aan de hand van oefeningen, inzichten in ons brein en filmfragmenten kan hij een publiek laten ervaren wat de kracht van storytelling is. En hoe je dat toepast in je werk, zodat je meer impact zult hebben op de werkvloer.