Gerben van Driel als Communicatie Trainer

Effectief communiceren en presenteren

Gerben van Driel van Communicatie Trainer

Hoe zorg je ervoor dat je met meer zelfvertrouwen presenteert? Hoe zorg je ervoor dat je je publiek boeit? Hoe zorg je ervoor dat je de aandacht van je publiek vasthoudt? Hoe zorg je ervoor dat de boodschap dan vervolgens overkomt? En hoe je dat als je niet fysiek voor de groep staat, maar online presenteert?

Dat zijn typisch vragen waar Gerben van Driel het antwoord op weet als communicatie trainer. En waarmee hij zijn klanten helpt om effectiever te communiceren. Gerbens klanten zijn doorgaans ambitieuze, hoogopgeleide professionals van middelgrote tot grote (inter)nationale bedrijven. Van IT specialisten, Data experts, Financials, consultants tot HR-adviseurs.

Die verschillende achtergronden hebben. En tegelijkertijd allemaal iets gemeen hebben. Namelijk: het is voor hun werk van belang dat ze in staat zijn om hun ideeen, plannen en/of analyses zodanig over te brengen dat ze hun stakeholder méé krijgen. Oftewel: overtuigen en inspireren.

Het grote probleem is: de meeste mensen doen maar wat. We kennen allemaal de voorbeelden van sprekers die aankomen met bomvolle powerpoint slides. En die tamelijk ongeïnspireerd gaan gaan staan voorlezen. In de geschiedenis der mensheid is er nog nooit iemand geweest die op basis van zo’n presentatie zei: ‘Goed idee, gaan we doen!’.

Hoe moet het dan wél?

Daarin kan Gerben van Driel als geen ander business professionals in trainen en coachen als communicatie trainer. Want:

  • Hij staat zelf regelmatig voor de camera of op een podium. Oftewel: ‘practice what you preach’
  • Hij heeft een achtergrond in het bedrijfsleven. Kan zich dus verdiepen en inleven in de situatie van de klant.
  • Hij is een echte expert op het gebied van communicatie en betrekt inzichten uit de (neuro)psychologie in zijn benadering.
  • Hij is een ervaren trainer.

Gerben werkte eerder al voor gerenommeerde (inter)nationale opdrachtgevers als ABN Amro, Achmea, Danone, Tommy Hilfiger/Calvin Klein, APMT, de Volksbank, Essent, Signature Foods etc. Zijn beoordelingen zijn steevast hoog.

Gerben wordt door deelnemers gewaardeerd om zijn ervaring, zijn vakkennis, zijn vermogen om een goeie sfeer neer te zetten, zijn betrokkenheid, zijn bevlogenheid en vermogen om deelnemers écht beter te maken. Zijn filosofie daarin is vrij uniek. Gerben ontwikkelde zijn eigen benadering. Op basis van wetenschappelijke inzichten.

Ter vergelijking:

Veel conventionele presentatietrainingen gaan ervan uit dat het niet gaat om wat je zegt, maar hoe dat je het zegt. En dus wordt er dergelijke trainingen veel aandacht besteed aan houding, volume en stemgebruik. Er wordt dan gewerkt aan ‘de buitenkant’.

Andere trainingen gaan vaak vanuit dat de zakelijke inhoud simpelweg te saai is om boeiend te kunnen presenteren. En dat je er dus dingen ‘van buiten’ aan toe moet voegen. Zoals een persoonlijk verhaal. Of een smeuïge anekdote. Met het idee dat het dan wel interessant wordt om naar te luisteren.

Beide benaderingen schieten wat Gerben betreft hopeloos te kort. Ze leiden er namelijk vaak toe dat mensen ‘trucjes’ gaan toepassen, waardoor ze juist minder overtuigend worden. Want ze worden zo als ‘niet authentiek’ ervaren. Gerben gaat terug naar de basis. En begint bij Wat wil je nou eigenlijk vertellen? En waarom? Hij daagt deelnemers uit zich af te vragen: aan wie presenteer ik? Wat speelt er bij mijn publiek? Wat is mijn kernboodschap? Hoe past dat bij waar mijn publiek behoefte aan heeft?

Immers, je kunt nog zo zelfverzekerd voor de groep staan en nog zo soepel presenteren. Als je iets staat te verkondigen wat totaal niet aanslaat bij je publiek, is je impact 0,000!

Gerben heeft een eigen, stapsgewijze benadering ontwikkeld als communicatie trainer, waarmee iedereen in staat is om zijn ‘saaie’ zakelijke inhoud spannend te maken. Zodanig dat stakeholders spreekwoordelijk op het puntje van hun stoel gaan zitten. En betrokken raken bij de presentatie. En het mooie is: zodra deelnemers dat inzien groeit automatisch het (zelf)vertrouwen. En gaan ze automatisch steviger voor de groep staan.

Zo leert Gerben deelnemers aan zijn trainingen structureel beter presenteren. Niet door middel van trucjes. Maar vanuit de inhoud. En het creëren van een meer publiek-/stakeholdergerichte mindset.

Gerben van Driel inzetten als Communicatie Trainer?